Hyundai NEXO De nieuwste waterstofauto van Hyundai

 

De elektrisch aangedreven SUV Hyundai NEXO met brandstofcel kan maar liefst 665 kilometer (volgens WLTP) afleggen op een volle tank waterstof. De Hyundai NEXO is geheel emissievrij. Dat bekent dat er tijdens het rijden geen schadelijke stoffen (CO2) vrijkomen. Het enige wat de NEXO uitstoot is .. water! De Hyundai NEXO is een innovatieve waterstofauto die geavanceerde technologie combineert met een futuristisch design en geweldige rijeigenschappen. Zijn vloeiende, aerodynamische lijnen hebben veel weg van stromend water – de enige uitstoot van de NEXO.

Erfgoed

Hyundai is pionier op het gebied van waterstofauto’s en beschouwt de brandstoftechnologie als dé oplossing voor emissieloze auto’s. Al sinds 1998 investeert Hyundai veel geld in de ontwikkeling van elektrische auto’s met een brandstofcel. In 2013 begon Hyundai als eerste autofabrikant ter wereld de serieproductie van een waterstofauto, de Hyundai ix35 Fuel Cell. Van der Linden Groep wil mee met deze ontwikkeling en investeert sinds het begin mee in de ontwikkeling naar een schonere toekomst. 

Topprestaties en efficiency

Met een actieradius van 665 kilometer (WLTP) en ’s werelds efficiëntste brandstofcel is de NEXO uniek. Hij is ontworpen voor efficiëntie, met een specifieke architectuur voor een optimale verhouding tussen vermogen en gewicht, een snellere acceleratie en veel interieurruimte. De Hyundai NEXO is er al vanaf €69.995,-.

Tanken

Waterstof tanken kost slechts 5 minuten en met een actieradius van 665 kilometer (WLTP) bewijst de NEXO dat een milieuvriendelijke aandrijflijn volledig kan voldoen aan de eisen van het woon-werkverkeer van alledag en aan die van lange ritten. Voor extra gebruiksgemak toont het navigatiesysteem in één oogopslag de locaties van waterstoftankstations, met het adres, de openingstijden en andere contactinformatie.

Waterstof, hoe komen we eraan?

Een waterstofauto is een elektrische auto die waterstof (H2) als energiebron gebruikt in plaats van een batterij. De waterstof wordt in een brandstofcel met zuurstof (O2) uit de lucht omgezet in water (H2O), waarbij elektriciteit geproduceerd wordt die de elektromotor aandrijft. Het enige restproduct is waterdamp en warmte. Er ontstaat geen CO2, waardoor het een zero-emissie voertuig is.

Waterstof is een gas dat niet, zoals aardgas, uit de grond gehaald kan worden. Het moet geproduceerd worden. Dit gebeurt onder meer via elektrolyse, een proces waarbij water omgezet wordt in waterstof en zuurstof door toediening van elektrische stroom. Voor de productie van waterstof door middel van elektrolyse is elektriciteit nodig. Die elektriciteit kan ook lokaal geproduceerd worden, bijvoorbeeld met behulp van zonnepanelen op hetzelfde complex waar ook de waterstoffabriek en waterstoftankstations voor waterstofauto’s staan.

Om van waterstof een echt schone brandstof te maken, moet het op duurzame manier gemaakt worden, dus zonder koolzuurgas (CO2) te produceren. Dat kan met CO2-vrije energie zoals windenergie, zonne-energie of biomassa.

 

 

24-uur Waterstof Challenge

Op 6 en 7 april 2018 vond de 2e editie van de 24 uur Waterstof Challenge plaats. Dit keer mocht de Van der Linden Groep Waddinxveen start en finish locatie zijn. 18 teams, 14 bezochte landen en bijna 30.000 afgelegde kilometers met als enige emissie: water! Hierbij de aftermovie van de 24 uur Waterstof Challenge.

HomeHyundai NEXO