Hyundai levert eerste XCIENT Fuel Cell-trucks in Europa 9 oktober 2020
Hyundai heeft de eerste zeven exemplaren van zijn XCIENT Fuel Cell-truck afgeleverd aan klanten in Zwitserland. De XCIENT Fuel Cell-truck is ’s werelds eerste zware vrachtauto met brandstofcel. Dit jaar worden er in totaal vijftig afgeleverd. Hyundai heeft met de XCIENT Fuel Cell-truck zijn entree gemaakt op de Europese vrachtwagenmarkt en wil de afzet van brandstofceltrucks verder uitbreiden.
In Zwitserland is inmiddels een robuust waterstofecosysteem opgebouwd om de ondernemers die de zware waterstoftrucks gebruiken, te ondersteunen. Intussen zijn er ruim honderd waterstoftankstations in het land – waarmee niet alleen de vrachtwagens worden bediend maar ook de personenauto’s met brandstofcel. Hyundai wil ook andere partijen interesseren om deel te nemen in het waterstof-ecosysteem. Op basis van het succes in Zwitserland wil Hyundai – met partnerbedrijven – het systeem uitrollen in Nederland, Noorwegen, Duitsland en Oostenrijk.
De Hyundai XCIENT Fuel Cell-truck wordt aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 350 kW en een dubbele brandstofcel van in totaal 190 kW. De zeven waterstoftanks hebben een totale capaciteit van 32 kg, wat zorgt voor een actieradius van 400 km* – een perfecte balans tussen de behoeften van gebruikers en de mogelijkheden van de Zwitserse infrastructuur. Waterstof tanken kost slechts 8 tot 20 minuten. Specificaties van de XCIENT Fuel Cell vind je onderaan de pagina.
Hyundai werkt de komende jaren aan een nieuwe versie van de XCIENT Fuel Cell-truck met een specifiek brandstofcelplatform en twee brandstofcellen, elk met een vermogen van 200 kW. Met 4×2-trucks, 6×4-trucks en 4×2-trekkers dekt het nieuwe model een groot deel van de Europese markt voor zware vrachtwagens. De 4×2-trekker met een treingewicht (GCW, Gross Combination Weight) van 44 ton heeft een actieradius van 1.000 kilometer. Deze vrachtwagens zullen een grote impact op de markt hebben als het aankomt op de vervanging van dieselvrachtwagens.
Hyundai richt zich voor een schone toekomst op het verder ontwikkelen van brandstofceltechnologie en een waterstofeconomie. Daarvoor ontvangt het wereldwijd waardering. Hyundai’s Hydrogen Mobility Solution won afgelopen jaar de Truck Innovation Award bij de International Truck of the Year-verkiezing (IToY). De XCIENT Fuel Cell-truck won de Innovation Award voor waterstofenergie en brandstofceltechnologie tijdens het vijfde Shanghai Forum in september dit jaar.
De productiecapaciteit van de XCIENT Fuel Cell-trucks groeit in 2021 naar 2.000 stuks per jaar voor de Europese, Noord-Amerikaanse en Chinese vrachtwagenmarkt, waar de vraag naar schone mobiliteit sterk toeneemt. Daarmee is een investering van 1,3 miljard dollar gemoeid, aanvullend op de eerder aangekondigde investering in de ontwikkeling van een waterstof-ecosysteem. Voor de verdere ontwikkeling werkt Hyundai met diverse partijen samen op het gebied van productie van waterstof, tankstations, service en onderhoud in zowel Noord-Amerika als China. In deze expansieplannen speelt de XCIENT Fuel Cell-truck een belangrijke rol.
China wil in 2030 een miljoen waterstofvoertuigen op de weg hebben, aangezien de waterstofenergie in het land een enorme groei doormaakt en dus enorme mogelijkheden biedt. In eerste instantie richt Hyundai zich op de vier belangrijkste waterstofhubs: de stad Jin-Jin-Ji, de Yangtze-rivierdelta en de provincies Guangdong en Sichuan. In China brengt Hyundai drie modellen van de brandstofceltruck op de markt: een in het middelzware segment in 2022, een zware truck in de jaren erna en een specifiek voor China ontwikkelde zware truck. Het doel is om in 2030 in totaal 27.000 trucks te hebben verkocht.
Specificaties Hyundai XCIENT Fuel Cell-truck*