Hyundai kondigt elektrische bedrijfswagens aan 21 januari 2020

Hyundai gaat samenwerken met Arrival, een in het Verenigd Koninkrijk gevestigde start-up van elektrische voertuigen. De overeenkomst moet de transformatie naar schone mobiliteit verder versnellen. Hyundai wil vooroplopen op het gebied van elektrificatie en hoopt in 2025 tot de drie grootste fabrikanten van batterij-elektrische en waterstof-elektrische auto’s te behoren.

De samenwerking met Arrival maakt de ontwikkeling mogelijk van concurrerend geprijsde kleine en middelgrote milieuvriendelijke elektrische bestelwagens en andere bedrijfsvoertuigen voor onder meer on-demand chauffeursservicediensten (ride-hailing) en shuttlediensten. Daarvoor heeft Arrival een schaalbaar elektrisch platform ontwikkeld waarop onder meer Purpose Built Vehicles (PBV) gebouwd kunnen worden.

Groeiende vraag naar milieuvriendelijke bedrijfsvoertuigen

Hyundai transformeert in hoog tempo van een traditionele autofabrikant in een topaanbieder op het gebied van schone en slimme mobiliteitsoplossingen. De samenwerking met Arrival helpt Hyundai nog sneller tegemoet te komen aan de groeiende vraag in Europa naar milieuvriendelijke bedrijfsvoertuigen.

Hyundai en Arrival beklonken hun samenwerking op het hoofdkantoor van Hyundai in Seoul. Daar kwamen Albert Biermann, President en Head of Research & Development Division bij Hyundai, en Denis Sverdlovsk, Chief Executive Officer van Arrival, overeen te gaan investeren in de gezamenlijke ontwikkeling van elektrische voertuigen.

‘Als gevolg van steeds strengere milieuwetgeving zal de markt van milieuvriendelijke voertuigen in Europa naar verwachting snel groeien’, zegt Biermann. ‘Door de gezamenlijke ontwikkeling van elektrische bedrijfsvoertuigen met Arrival zijn we in staat concurrentievoordeel te behalen en geleidelijk ons leiderschap in de wereldwijde milieuvriendelijke voertuigmarkt te vestigen.’

Arrival-CEO Sverdlovsk voegt daaraan toe: ‘Arrival introduceert een nieuwe, baanbrekende productcategorie: Generation 2.0 elektrische voertuigen. Hyundai staat bekend om zijn uitstekende voertuigen met compromisloze kwaliteit. Zij delen onze visie dat mobiliteit in de toekomst milieuvriendelijk moet zijn. Ons strategisch partnerschap met Hyundai betekent dat we Generation 2.0 elektrische voertuigen wereldwijd, en in de zeer nabije toekomst, nog sneller kunnen realiseren.’

Met de snelle wereldwijde groei van online winkelen neemt ook het aantal lichte bedrijfsauto’s in stedelijke gebieden toe. Naarmate de milieuregelgeving strenger wordt, zal de vraag naar ecovriendelijke bedrijfsvoertuigen toenemen. Vanaf 2021 hanteert de EU nog strengere regels omtrent voertuigemissies. Fabrikanten mogen dan gemiddeld niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer uitstoten.

Door samen te werken met Arrival kan Hyundai in de (nabije) toekomst milieuvriendelijke bestelwagens en bussen leveren die zijn gebouwd op het platform van Arrival. Deze voertuigen zijn bedoeld voor Europese logistieke dienstverleners en mobiliteitsbedrijven die on-demand chauffeursservicediensten (ride-hailing) en shuttlediensten aanbieden.

‘Nog meer samenwerken met bedrijven als Arrival’

Youngcho Chi, President en Chief Innovation Officer bij Hyundai: ‘Deze investering maakt deel uit van een open innovatiestrategie van Hyundai. Om te kunnen inspelen op de snel veranderende markt van milieuvriendelijke voertuigen, zullen we nog naarstiger op zoek gaan naar investeringen en samenwerkingen met technische bedrijven als Arrival.’

‘We zijn verheugd om samen te mogen werken met Hyundai. Het is een wereldwijd gerespecteerd merk dat fantastische producten maakt. Onze aanvullende expertise zorgt ervoor dat we snel over kunnen schakelen naar volledige wereldwijde productie. Het versnellen van de acceptatie van elektrische voertuigen is goed voor iedereen – voor mensen, het bedrijfsleven en onze planeet. En we zijn verheugd deze missie samen met onze partner Hyundai te mogen uitvoeren’, voegt Avinash Rugoobur, Chief Strategy Officer van Arrival, toe.

Het partnerschap met Arrival stelt Hyundai in staat versneld batterij-elektrische en waterstof-elektrische (bedrijfs)voertuigen te leveren voor de Europese markt. Om die strategie verder te ondersteunen, richtte Hyundai onlangs Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) op; een joint-venture van Hyundai en het Zwitserse waterstofenergiebedrijf H2 Energy. Het doel is om tegen 2025 zo’n 1.600 waterstof-elektrische vrachtwagens op de weg te hebben in Europa.

HomeHyundaiNieuwsHyundai kondigt elektrische bedrijfswagens aan