Hyundai gaat nieuwe samenwerking aan met Zwitsers waterstofbedrijf H2 Energy 16 april 2019
Hyundai wil uitgroeien naar het grootste groene merk ter wereld. Om dat te bereiken, zal Hyundai tussen 2018 en 2021 maar liefst veertien verschillende groene modellen lanceren! De Hyundai NEXO is hiervan het bewijs. Dit is na de ix35 Fuel Cell, de tweede in serie geproduceerde waterstof-elektrische aangedreven personenauto ter wereld. Maar Hyundai wil verder, daarom is Hyundai een joint venture aangegaan, genaamd ‘Hyundai Hydrogen Mobility’ met het Zwitserse waterstofbedrijf H2 Energy. Lees hier meer over de Hyundai NEXO waterstofauto.
Doelstelling 2030
Hyundai gelooft in waterstof-elektrische voertuigen. Rond 2030 wil Hyundai jaarlijks 500.000 voertuigen met een brandstofcel, zoals de Hyundai NEXO, maar ook bedrijfs- en vrachtwagens produceren. Hiermee loopt Hyundai vooruit op de verwachte groei van de vraag naar auto’s met een brandstofcel.
Andere modellen
De samenwerking tussen de twee bedrijven zal worden afgetrapt met de levering van 1.600 waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagens aan Hyundai Hydrogen Mobility, dit zal plaatsvinden tussen 2019 en 2025. Elk model krijgt een groene aandrijflijn: hybride, plug-in of volledig elektrisch.
Hyundai blijft leidend
Met de levering van deze zware vrachtwagens behoudt Hyundai zijn leidende rol op het gebied van brandstofceltechnologie. Waar ze ruim 20 jaar geleden begonnen met de productie en ontwikkeling van waterstof aangedreven voertuigen, volgde in 2013 de productiestart van ’s werelds eerste waterstofauto, de Hyundai ix35 Fuel Cell. Die is inmiddels opgevolgd door de Hyundai NEXO en staat sinds vorig jaar in de Nederlandse showrooms.
H2 Energy
H2 Energy levert waterstof aan verschillende exploitanten van tankstations en andere retailers. Het Zwitserse waterstofbedrijf heeft plannen om een compleet netwerk van waterstofstations te openen. H2 Energy wint deze waterstof uit hernieuwbare bronnen. Daarnaast biedt het bedrijf ondersteuning op het gebied van techniek en consultancy. Hierbij maken ze gebruik van technische expertise en uitgebreide waterstofinfrastructuur.
De voorzitter van H2 Energy, Rolf Huber zegt dat ‘’Hyundai opnieuw zijn rol waar maakt als wereldleider op het gebied van waterstoftechnologie. Ditmaal met de focus op milieuvriendelijke mobiliteit voor zware vrachtwagens – nu nog in Europa maar straks ook daarbuiten. Wij zijn erg trots om met deze joint venture een actieve rol te kunnen spelen in dit baanbrekende project.’’
FCEV Vison 2030
Vorig jaar lanceerde Hyundai het plan FCEV Vision 2030. Hiermee wil Hyundai de ontwikkeling van een waterstofmaatschappij versnellen door gebruik te maken van brandstoftechnologieën. Het plan omvat plannen om de jaarlijkse productiecapaciteit te verhogen tot 700.000 exemplaren rond 2030. Hiermee houdt Hyundai de stormachtige groei naar de vraag naar waterstof-elektrisch gedreven auto’s bij.
De rol van Nederland
Hyundai ziet Nederland als prioriteitsland voor waterstof-elektrisch aangedreven voertuigen, hoewel de waterstof infrastructuur in Nederland nog vrij minimaal is. Nederland telt tot nu toe drie openbare waterstof-tankstations, deze zijn gevestigd in Rhoon, Delfzijl en Helmond. Medio 2019 worden er in Den Haag en Arnhem waterstof tankstations geopend en ook liggen er plannen voor de bouw in Amsterdam, Assen, Breda, Emmen, Groningen, Heerenveen, Leeuwarden, Meppel, Oude Tonge, Pesse, Rotterdam Airport, Schiphol en Utrecht. Het doel is dat er eind 2020 ongeveer twintig waterstof tankstations geopend moeten zijn.