Dit is hem! De geheel nieuwe sportauto Hyundai i20 N 23 oktober 2020
Daar is hij dan! De Hyundai I20 N is een sportauto die zo het circuit op kan. De Hyundai i20 N is na de i30 N en de i30 Fastback N het derde high-performance-model van Hyundai.
N staat voor circuit Nürburgring nordschleife. Een wereldbekend circuit wat inmiddels de maatstaaf is voor sportieve auto’s. Hyundai komt dan ook graag langs in Duitsland om de sportieve modellen te finetunen. Hyundai doet het ook goed in de WRC (World Rally Championship), waar de i20 als platform is gebruik om de rallyauto op te maken. De i20 WRC won in 2019 vier rally’s en bezorgde Hyundai het wereldkampioenschap rally bij de constructeurs. Inmiddels heeft de Hyundai i20 WRC zeventien WRC-rally’s op zijn naam staan.
Compromisloos en krachtig design
De i20 N wordt een concurrent van de Polo GTI en de Fiesta ST, beide fantastische Hot Hatches. Wat heeft Hyundai als nieuwe speler gedaan in dit segment om toch concurrerend te zijn?
Om te beginnen met het nieuwe design. De auto is een stuk strakker uitgesneden, zeker bij de nieuwe N versie benadrukken de scherpe hoeken van de auto het karakter. Een spoiler, lage bumpers, de grote 18 inch velgen en de rode en zwarte accenten rondom maken de auto dynamisch. Het interieur is gefocust op de bestuurder, waar met de druk van een knop het karakter van de auto aangepast kan worden.
De 1.6 T-GDI motor geeft een vermogen van 204PK af tussen 5500 en 6000 toeren. Het maximale koppel is al beschikbaar vanaf 1750 toeren per minuut. Om het in woorden te omschrijven, de bestuurder wordt beloont om het gehele toerenbereik van de auto te benutten. Van 0-100 accelereren is achter de rug in 6,7 seconden en op de Autobahn kun je 230 km/u halen.
Een goede aandrijving is noodzaak in sportieve auto’s, maar als het onderstel het vermogen niet op het asfalt kan krijgen, is het nutteloos. De stuurinrichting is onder handen genomen en is een stuk scherper en directer geworden. Verder is de vering en demping van de auto verstijft, en zijn er stabilisatorstangen geplaatst om het chassis nog stijver te maken. En Hyundai heeft goed nieuws voor de liefhebbers! Optioneel is er een mechanisch superdifferentieel, die ze onder de naam ‘N Corner Carving Differential’ thuisbrengen. Ook aan de remmen is gedacht. De remschijven zijn 4 cm groter dan bij de standaard i20.
Houdt onze website en Facebook in de gaten voor het laatste nieuws over de Hyundai i20 N.