Scherpe vanafprijs voor nieuwe Hyundai KONA Hybrid 13 september 2019
Hyundai heeft de prijzen van de nieuwe KONA Hybrid bekendgemaakt. Deze compacte SUV met hybrideaandrijflijn is er vanaf € 27.995,- Behalve met zijn scherpe prijs valt de KONA Hybrid ook op door tal van technologische vernieuwingen, waaronder Hyundai Bluelink-connectiviteitsmogelijkheden, SmartSense-veiligheidstechnologieën en geavanceerde infotainmentfuncties.
De uitrusting van de Hyundai KONA Hybrid is uiteraard vergelijkbaar met die van de KONA met benzinemotor, maar de hybrideversie is standaard voorzien van Smart Cruise Control en Forward Collision-avoidance Assist. De instapversie Comfort is verder uitgerust met onder meer lichtmetalen 16-inch velgen met Michelin Eco-banden, DAB+-radio met 7-inch touchscreen, audiobediening op het stuur en Bluetooth met spraakherkenning.
Een overzicht van de prijzen:
1.6 GDI Comfort | € 27.995,- |
1.6 GDI Fashion | € 30.295,- |
1.6 GDI Premium | € 33.795,- |
Standaard een automatische transmissie
De Hyundai KONA Hybrid combineert de voordelen van een zuinige benzinemotor met de prestaties van een elektromotor. Standaard is de compacte SUV voorzien van een automatische transmissie. Anders dan bij een plug-in hybrideauto is het niet nodig de KONA Hybrid op te laden. De accu laadt automatisch op door de energie die tijdens uitrollen en remmen wordt opgewekt. De nadruk bij de KONA Hybrid ligt dan ook niet op het volledig elektrisch afleggen van grote afstanden, maar op een zo laag mogelijk benzineverbruik.
Met de KONA Hybrid breidt Hyundai zijn inmiddels imposante groene modellengamma opnieuw uit. Behalve voor een KONA Hybrid kunnen milieubewuste automobilisten ook kiezen voor een van de vele andere geëlektrificeerde Hyundai-modellen: de KONA Electric, de IONIQ Electric, de IONIQ Hybrid, de IONIQ Plug-in Hybrid, een 48-volt hybrideversie van de Tucson en de waterstof-elektrisch aangedreven NEXO. Met dit modellengamma mag Hyundai zich marktleider noemen op het gebied van geëlektrificeerde voertuigen.
Toonaangevende elektromotor
De Hyundai KONA Hybrid maakt gebruik van een 1.6-liter Kappa GDi-benzinemotor en een batterij die opgeladen wordt tijdens het remmen. De benzinemotor is specifiek ontworpen voor de hybrideaandrijflijn en levert een vermogen van 77,2 kW (105 pk). De toonaangevende elektromotor is goed voor 32 kW (43,5 pk), waarbij het maximumkoppel van 170 Nm direct vanuit stilstand beschikbaar is voor een pittige respons bij het accelereren. In de Hyundai KONA Hybrid bedraagt het systeemvermogen van de benzine- en elektromotor 103,6 kW (141 pk) met 265 Nm trekkracht. De elektromotor haalt zijn kracht uit een 1,56 kWh lithium-ion-polymeerbatterij die is gepositioneerd onder de achterbank. Afhankelijk van de omstandigheden rijdt de KONA Hybrid helemaal elektrisch, bijvoorbeeld in de stad als de snelheid niet te hoog is.
Eco-Driving Assist System
De nieuwe KONA Hybrid is uitgerust met het Eco-Driving Assist System (Eco-DAS) om zuiniger met brandstof om te gaan. De geïntegreerde Coasting Guide analyseert de informatie van het navigatiesysteem en waarschuwt de bestuurder wanneer hij moet vertragen (bijvoorbeeld om af te slaan, een kruising over te steken of op een afrit van de snelweg). Het systeem heeft niet alleen als doel het brandstofverbruik te verminderen, maar ook het gebruik van de remmen. De Coasting Guide is te activeren wanneer de auto in de Eco-modus rijdt, bij snelheden tussen de 40 en 160 km/u.
Eco-DAS omvat verder het Predictive Energy Management-systeem dat het op- en ontladen van de batterij aanstuurt als de auto heuvel op of heuvel af rijdt, om het rendement van de batterij te optimaliseren. Wanneer het systeem te weinig spanning in de batterij voorspelt voor een rit heuvel op, dan komt de verbrandingsmotor in de KONA Hybrid extra in actie om de batterij op te laden. Zodra de batterij weer voldoende spanning heeft opgebouwd, treedt de elektromotor tijdens heuvel af rijden in werking om het brandstofverbruik te beperken en energie terug te winnen door regeneratief remmen.