Rijden op waterstof – Wanneer was de laatste keer dat je iets voor de eerste keer deed?

Wij als Van der Linden Groep zijn trots één van de vijf waterstof-auto dealers in Nederland te zijn. Rob Knop, algemeen directeur, is enorm enthousiast over de nieuwe ontwikkelingen rondom waterstof auto’s. Hij is een van de eerste pioniers die in 2015 het avontuur is aangegaan met de Hyundai ix35 FCEV. Wat een beleving, wat een power, geruisloos zoef je over de weg.

Na de Hyundai ix35, rijdt Rob Knop nu zelf een Hyundai NEXO. De ultieme eco-auto van het moment. Zo mag je de Hyundai NEXO gerust noemen. In het kort: de NEXO rijdt op waterstof, zonder schadelijke uitstoot, binnen vijf minuten een volle tank en een actieradius van maar liefst 550 kilometer (WLTP)! Hyundai is de eerste autofabrikant geweest die een auto met een brandstofcel commercieel kon leveren. En nu wordt de volgende stap gezet, de Hyundai NEXO, de tweede generatie waterstofauto van Hyundai.

Als u ervoor kiest om de Hyundai NEXO zakelijk te rijden, profiteer je van slechts 4% bijtelling. En ondanks zijn hypermoderne technologie, is de NEXO de scherpst geprijsde waterstofauto van Nederland. Vanaf €74.995,- rijd je als een van de eerste in de nieuwste generatie automobielen. Je schrijft nog net geen geschiedenis.

Bent u ook klaar voor het avontuur?

Rob Knop en het verkoop team van de Van der Linden Groep nodigen u van harte uit kennis te komen maken met onze prachtige producten.


Onweerstaanbaar elektrisch

Elektrische mobiliteit staat op het punt van doorbraak. En dat werd tijd, want sinds de uitvinding van de auto in 1908 is fossiele brandstof de enige energiebron die de auto voedt. Dat moet én gaat veranderen. De elektrische auto die op waterstof rijdt.. auto’s die met elkaar communiceren.. autonoom rijdende auto’s – het komt er allemaal aan, sneller dan je denkt!

Hyundai loopt voorop in deze boeiende ontdekkingsreis. Door betaalbare elektrische auto’s met een ruime actieradius te bouwen, door de serieproductie van waterstofauto’s die al semi-autonoom kunnen rijden, en door er geen geheim van de te maken dat het de groenste autofabrikant ter wereld wil worden.

Ga mee op ontdekkingsreis. Zorg dat u ook een verbinder wordt door samen met Hyundai en de Van der Linden Groep het avontuur aan te gaan en deel je ervaringen zodat je anderen kunt overtuigen.

Wat is wat?

Het is soms wat lastige materie, zo’n hybride, plug-in hybride of batterij-elektrische auto; de afkortingen van geëlektrificeerde voertuigen vliegen je om de oren! Toch zijn de verschillen vrij simpel. Een hybride heeft geen stekker. Bij dit aandrijfconcept ondersteunt een elektromotor de brandstofmotor. Een plug-in hybride heeft wél een stekker en is dankzij een compact accupakket in staat om kleinere afstanden volledig elektrisch af te leggen. Een batterij-elektrische auto rijdt altijd elektrisch en beschikt over een of meerdere elektromotoren en een groot accupakket. De basis voor een waterstofauto, zoals de NEXO, is – je raad het al –  water. 

Mét stekker
EV/BEV: Electric Vehicle of Battery Electric Vehicle

De puurste vorm van elektrisch rijden. 100 procent schoon onderweg. Bedenk wel dat je zelf de auto moet opladen en check of de actieradius van een volle accu voor jou toereikend is. Je kunt natuurlijk altijd bijladen. Rem of rijd je een helling af? Dan laadt de accu op.

PHEV: Plug-in Hybrid Electric Vehicle
Rijdt over een grotere afstand en met hogere snelheid elektrisch dan een HEV. Maar komt op puur elektrische kracht minder ver dan een EV/BEV. Je moet tanken en de auto ook zelf opladen. Als de accu leeg is, krijg je hulp van een verbrandingsmotor. Omdat een PHEV zuiniger is dan ene normale auto kom je op één tank veel verder. Tijdens remmen en een heuvel afrijden laadt de accu op. 

Zonder stekker
HEV: Hybrid Electrical Vehicle
De auto rijdt afhankelijk van de omstandigheden elektrisch. Bijvoorbeeld in de stad als je snelheid niet te hoog is. Op de snelweg springt de verbrandingsmotor bij. Als je remt, laadt de accu op. Je hoeft niet zelf op te laden, je moet wel tanken. De actieradius is groter dan van een normale auto. Als je remt of een heuvel afrijdt, laadt de accu op.

FC(E)V: Fuel Cell (Electric) Vehicle
Een waterstofauto. Net als een EV/BEV 100 procent schoon onderweg. Een brandstofcel (fuel cell) zet waterstof en zuurstof om in elektriciteit. Die drijft de elektromotor aan. Opladen is niet nodig, waterstof tanken wel. Tijdens remmen en/of een helling afrijden, laadt de accu op. De actieradius is als van een normale auto. En de uitstoot? Alleen water.

Hyundai NEXO. Ofwel, ultieme eco-auto

De ultieme eco-auto. Zo mag de Hyundai NEXO gerust genoemd worden. In het kort: rijdt op waterstof en dus zonder schadelijke uitstoot, binnen vijf minuten een volle tank en een actieradius van maar liefst 665 kilometer (WLTP)!
Als je de NEXO zakelijk rijdt, heb je slechts 4 procent bijtelling. En ondanks zijn hypermoderne technologie is de NEXO de scherpst geprijsde waterstofauto van Nederland. 

Hoe werkt dat, een waterstofauto?
De brandstofcel van de waterstofauto zet de getankte waterstof met zuurstof uit de lucht om in water en elektriciteit. Vervolgens wordt de elektriciteit gebruikt om de elektromotor van de waterstofauto aan te drijven. Rijden maar! Het enige wat de waterstofauto uitstoot is waterdamp. En dat is onschadelijk voor mens en milieu. Waterstof tanken kost slechts vijf minuten en kan op steeds meer locaties in Nederland. In 2020 moeten er achttien waterstoftankstations operationeel zijn. Nu kan waterstof tanken al in Rhoon, Arnhem, Delfzijl en Helmond.

 Zover is Nederland met elektrisch rijden

Hoeveel Nederlanders rijden nu daadwerkelijk elektrisch?
We zetten feiten en cijfers op een rij:

  • In Nederland staan ruim 130.000 stekkerauto’s geregistreerd en meer dan 30.000 laadpunten.
  • Er rijden ongeveer 32.000 BEV’s, 97.000 PHEV’s en 150.000 hybrides.
  • In 2017 steeg het aantal waterstofauto’s in Nederland naar 40. In 2016 waren dat er 30.
  • De meesten rijden een elektrische auto zakelijk.
  • Hybrides worden particulier vaker verkocht dan PHEV’s en BEV’s.
  • Elektrische personenauto’s en plug-in hybrideauto’s reden in 2015 samen 1,5 miljard kilometer.
  • Van alle stekkerauto’s rijdt 85% bedrijfsmatig.

Gemak dient de mens

Kennis moet je delen. Daarom hier een aantal handige tips die het leven met een elektrische Hyundai nog wat makkelijker maken.

  1. Schakel de ECO-stand in.
  2. Anticipeer goed op het verkeer.
  3. Met een vloeiende rijstijl verspil je geen energie door remmen en versnellen.
  4. Laat het stroompedaal tijdig los en rem zoveel mogelijk op de elektromotor.
  5. Laat de auto al op de afrit uitrollen, dan win je energie terug.
  6. 130 km/uur rijden hoeft niet, 100 km/uur is ook prima én zuiniger.
  7. Met goede bandenspanning is je auto zuiniger.
  8. Zet de airco pas een aantal minuten na het starten aan en schakel ‘m een aantal minuten eerder dan het einde van je rit uit. Gebruik de airco niet op vol vermogen: zorg dat de temperatuur niet te laag is en de ventilatorstand niet te hoog.

Leuke meevaller!

De Hyundai KONA Electric en IONIQ Electric komen in aanraking voor de Milieu-investeringsaftrek (MIA).

Wat houdt MIA in en wat moet je doen?
De MIA is een subsidie op milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen voor ondernemers. Je kunt dankzij MIA profiteren van een extra aftrekmogelijkheid van de fiscale winst; bovenop de andere fiscale aftrekmogelijkheden zoals de willekeurige afschrijving.

Bedrijfsmiddelen die in aanmerking komen voor MIA staan in de zogeheten Milieulijst van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Er zijn 6 verschillende categorieën. Volledig elektrische auto’s vallen in categorie G. Je mag in dit geval 36% van het investeringsbedrag in mindering brengen op de fiscale winst over het kalenderjaar waarin het bedrijfsmiddel is aangeschaft. MIA krijg je niet cadeau. Je moet het aanvragen via de RVO. Dat moet binnen 3 maanden na de investering gedaan worden. Uiteindelijk betaal je minder belasting!

En waterstofauto’s dan?
De waterstofauto Hyundai NEXO komt in aanmerking voor twee milieusubsidies. Waterstofpersonenauto’s vallen in de categorie F en dat betekent 36% MIA én 75% Vamil. Vamil staat voor ‘willekeurige afschrijving milieu-investeringen’. Met Vamil mag je een investering afschrijven (tot 75%) in het jaar waarin jou dat het beste uitkomt. Zo verminder je de fiscale winst en betaal je minder belasting in dat jaar. Vamil aanvragen verloopt ook via de RVO.

Waterstof Challenge 2019

Op donderdag 16 en vrijdag 17 mei vind de 4e editie van de Europese 24 uur Waterstof Challenge plaats en wij als Van der Linden Groep zijn wederom start- en finishlocatie voor dit innovatieve evenement. In deze challenge worden deelnemers uitgedaagd om met een auto die rijdt op waterstof in 24 uur tijd zoveel mogelijk punten te verdienen door onder meer kilometers te maken, vulpunten te gebruiken en bijzondere locaties te bezoeken. Bekijk hier de aftermovie.

HomeRijden op waterstof – Wanneer was de laatste keer dat je iets voor de eerste keer deed?